Dat u schade heeft, is meestal al erg. Dat u bij de vergoeding van die schade ook nog aanloopt tegen een eigen risico dat uw verzekeringsmaatschappij in haar contract voorzag, maakt de pil meestal nog bitterder.
Dit eigen risico, ook wel franchise of vrijstelling genoemd, is in de loop van de jaren in verschillende verzekeringscontracten geslopen. En net omdat vrijstellingen ook geïndexeerd worden, zijn die bedragen inmiddels geen peanuts meer.
U vindt een vrijstelling in de familiale verzekering (hoe hoog ?), maar ook in de brandverzekering (zo hoog ?). Maar u kan ze ook terugvinden in uw reis- of annulatieverzekering, uw fietsverzekering, uw autoverzekering, …. .
Zeker als u een omniumverzekering afsluit, zal u meestal met een forse vrijstelling af te rekenen hebben. Uw eigen risico kan daar gerust tot € 600 / € 1.000 oplopen.
De vrijstelling heeft haar functie.
- Zij werkt preventief: ze zorgt er voor dat de klant zich verantwoordelijk blijft gedragen én dus uit eigenbelang schade vermijdt.
- Zij werkt premieverlagend: ze zorgt er voor dat kleine schades niet aangegeven worden én dat de uitgaven bij grotere schades afgetopt worden.
Maar ze blijft vooral vervelend voor de klant die als goede huisvader (m/v) handelde én gewoon brute pech had.
Sommige verzekeraars hebben van de € 0 vrijstelling een verkoopsargument gemaakt. Zo profileert de rechtstreekse verzekeraar Ethias zich hierop. Ethias is echter een rechtstreekse verzekeraar. U wordt er niet bijgestaan door een verzekeringsmakelaar, die u helpt om uw belangen te verdedigen. De verzekeraar is hier bij schade of interpretatiegeschillen rechter én partij tegelijk. U kent dus beter zelf iets van verzekeringen af voor u zich tot dit aanbod wendt.
Andere verzekeraars zien het laten vallen van de vrijstelling als middel om alle polissen van de klant binnen te halen. In een markt waarin alle contracten jaarlijks opzegbaar zijn is er veel verloop in de verzekeringssector.
Dat tast de rentabiliteit aan. Eén van de middelen om die terug op te drijven is dan om te proberen de klant binnen te halen met méér dan 1 product én om hem te overtuigen meerdere jaren klant te blijven. Opofferen van de vrijstelling kan hiertoe een goed lokmiddel zijn.
Groeperen om een extra te krijgen is één ding? Maar heeft de verzekeraar (we viseren hier Baloise niet) , die uw vrijstelling afschaft voor elk product wel de beste oplossing? En als u hergroepeert verliest u anciënniteit bij uw oude verzekeraar. Jarenlange klantentrouw , die u misschien nog van pas kon komen (vb. voor commerciële regeling in dossier dat net buiten de regels viel).
Groeperen is trouwens soms ook gewoon een zwakte-oplossing. Vervult uw makelaar zijn rol van onafhankelijk tussenpersoon, als die zijn klanten stelselmatig voor al hun polissen bij dezelfde verzekeraar onderbrengt? Heeft hij dan het belang van de klant voor ogen of dit van zichzelf (gemak, eventuele extra verloning,…)?
Coverbel biedt u een originele oplossing. Voor een kleine premie (€ 125 / jaar, taksen incl.) koopt u al uw vrijstellingen af.
Het doet er niet toe dat uw familiale verzekering bij verzekeraar A, uw brandverzekering bij verzekeraar B, uw autoverzekering bij verzekeraar C en uw reisverzekering bij verzekeraar D zit. Het maakt ook niets uit dat u deze verzekeringen volgend jaar op advies van Coverbel eventueel naar een andere verzekeringsmaatschappij verplaatst.
Er zijn slechts 2 voorwaarden:
- u bent particulier en
- u onderschreef/onderschrijft (*) uw verzekering bij Coverbel
Kortom: hoe meer polissen u bij Coverbel aanhoudt, hoe meer kans dat u voordeel uit onze “€ 0 vrijstellingpolis” haalt.
Interesse? bel 056/666349 of stuur ons onderstaand formulier met uw gegevens door.
(*): heeft u momenteel verzekeringspolissen, die u elders onderschreef? Wij kunnen die voor u relatief gemakkelijk onder ons beheer plaatsen en zo nodig actualiseren.
[vfb id=5]
Comments are closed.